כיצד לרכוש אופני הרים חדשים – למתחילים

השבוע חגגתי עם האופניים 6000 קילומטרים. הם עלו לי 2400 ש"ח, אבל שפכתי עליהם עוד אלפים רבים, למדתי בדרך הארוכה, אילו אופניים לרכוש וכיצד לעשות זאת. אני חושב שעשיתי באופניים שימוש מיטבי, רכבתי מהוד השרון לכנרת, וגם לבאר שבע.

ישנם סוגים רבים של אופניים, עשרות יצרנים ומאות אפשרויות. גם ההוצאה המינמלית היא לא מבוטלת, ועל כן כדאי לחשוב מה צריך, ולא בהכרח להיסחף אחרי המוכר, או כתבות בתחום. גם אופניים בסיסים, עשויים לשרת היטב במשך שנים רבות. כדאי לחשוב קודם כל, למה האופניים מיועדים. הפעם אכתוב על אופני הרים. 

לאופני הרים גמישות שימוש גבוהה. גם אופניים בסיסיות ביותר מאוד עמידות ולא יתרגשו מעליה או קפיצה ממדרכה בעיר. וכאשר רוכבים בעיר, יש שימוש ליכולת האחיזה, הבלמים ובעיקר השרידות של האופניים. ואופני הרים עם זנב קשיח, הם אופניים שרידים מאוד. גם רכיבים בסיסים יכולים לשרוד התעללות מאסיבית. הרבה יותר ממה שרוב הרוכבים מגיעים. 

למה הכוונה באופניים בסיסים? אלו לא אופניים הנרכשים ברמת המחיר הנמוכה ביותר, כי לא הייתי ממליץ לאמץ כאלו אופניים בכלל. אלא יותר לקראת רמות הביניים. כדאי לרכוש אופניים מחברה ידועה עם רכיבים בסיסים. וכך לשדרג לפי הצורך. פעולות השידרוג זולות ויעילות. 

ההחלטה החשובה ביותר ברכישת אופניים היא עד כמה האופניים נוחים לרכיבה. לכן, כדאי לנסות לרכב על כמה שיותר סוגי אופניים, להרגיש את ההבדלים בינהם. לנסות להרגיש האם יש עומס על הידים, הכתפיים או הגב. יחד עם זה, אף זוג אופניים לא ירגיש לכם נוח ברכיבות הארוכות הראשונות. רכיבה באופניים היא לא תנועה טבעית, אלא אילוץ של מכונה. אם הפסקתי לרכב, תמיד בחזרות לרכיבה הייתי סובל מכאבי גב, חזה ותחת. 

ככול שקוטר הגלגלים גדול יותר, כך האופניים מסורבלים יותר, אך גם נוחים יותר ומהירים יותר. מה תמהיל הצרכים שלך? רכיבות סוף שבוע או לרכב לעיר ולעבודה? 

ההחלטה הראשונה שיש לבצע, היא מה קוטר הגלגל הרצוי. קיימים אופניים עם גלגלי 26", 27.5" ו-29". ככול שקוטר הגלגל גדול יותר, כך נוחות הנסיעה גבוהה יותר, וניתן לשייט במהירות גבוהה יותר. מאידך, גלגל גדול, מתנגד יותר להיגוי, ומקשה על ההאצה. אני אמליץ באופן חד משמעי על גלגלי 26" לעיר. יכולת התימרון והתגובה שלהם, בנוסף לישיבה הגבוהה ועם זווית הצפיה הרחבה, הם בעיני הדרך המושלמת לחוות את העיר. אם לא באמת ממהרים. 

אם אתה ממהר, ואתה רוצה מכונה שתאפשר לך לנוע, לקפוץ ממדרכות, לעבור דרך שדה ולאפשר גם רכיבת שבילים, אז גרבל זו האפשרות המועדפת בעיני. מכונות קשוחות לבניית שרירים. 

אם אתה רוכב כביש, אז זה לא המקום. 

כל עוד אין כוונה לבצע רכיבות אגריסיבות הכוללות קפיצות ורכיבה במהירות במדרון, אין צורך באופניים בעלי מתלה אחורי. מאחר שהמכלולים המכניים הינם יקרים יותר, ומאחר שהם גם דורשים טיפול ותחזוקה לאורך זמן, ככול שתרכשו אופניים יקרים יותר, כך העלות לאורך זמן תהיה גבוהה יותר. אופניים בעלי שיכוך מלא (בולם גם עבור הגלגל האחורי) יהיו באופן כללי יקרים יותר, מורכבים יותר לתחזוקה וכבדים יותר מאופניים מקבילים ללא שיכוך שכזה. רוב הסיכויים, שגם לא תצליחו לנצל את מלוא היכולת של אופניים בסיסים. 

קיימים אופנים בעלי שלדת ברזל, אלומניום, סיבי פחם ואף מגנזיום. אלו משלדת ברזל, מגיעים לרוב ללא מתלים ולעיתים גם בעלות הילוך אחד. הן נועדו לאלו האוהבים קשיחות ופשוטות ובעלי כושר וכוח גופני. סיבי פחם קלים מאלו העשויים אלומניום, אך יקרים משמעותית. אני לא חושב שיש יתרון לשלדות המגנזיום, טוענים שהיא קשיחה יותר. מבחינת משקל, לא מצאתי הבדלים מהותיים. 

לשילדות מסיבי פחם יש חיסרון מובנה, והוא שהן שבירות. ז"א, השילדה יכולה לחטוף מכה שתסכן את השלמות המבנית שלה, מבלי שזה יראה על פני השטח. זה ישבר לפני שיהיה סדק. כי הכוח של השלדה נובע מהמבנה שלה. היתרון היחיד שיש עבור רוכבי שטח אמור להיות דווקא בתחום הנוחות. אבל גם בנושא זה, לשלדה יש מקום הרבה פחות משמעותי ממה שאנשי המכירות ינסו למכור לכם. לצמיגים ולמוט הכיסא שלכם יש השפעה הרבה יותר גדולה. 

בכל מקרה, יש נטיה להגזים בחשיבות המשקל של האופניים. מכל מקום, השלדה אינה המקום הראשון להתחיל להוריד משקל מהאופניים, ראשית, משום שהיא מאוד קלה גם כך, ושנית, משום שזה מאוד יקר.  אלא דווקא הגלגלים. לרוב האופניים, גם ברמות מחיר בינוניות, יש גלגלים לא מאוד איכותייים. לכן, עדיף לרכוש אופניים זולים וכאשר הגלגלים נפגעים, לשדרג לגלגלים קלים יותר. לי זה לקח חצי שנה, אני חושב שקפצתי על מדרכה במהירות של 20 קמש תוך כדי חבטת הגלגל האחורי אל אבן השפה. משהו זז שם בפנים. 

השלדה, אינה הרכיב היקר ביותר באופניים. למעשה, מערכות ההילוכים ומהתלים יקרות יכולות לעלות הרבה יותר. אך השלדה היא הרכיב שישרוד הכי הרבה זמן, לכן כדאי לרכוש אופנים בעלות שלדה טובה, ממותג ידוע. יש מגוון רב של מותגים, וחיפוש אחר "best mountain bikes" יחזיר רשימה מכובדת שלהם. גם אם המוכר ממליץ על אופניים שאינם ברשימה, רצוי להיכנס לאתר היצרן ולראות אם הוא מספק גם אופניים ברמות גבוהות ואם יש התייחסות אליו בכתבות באתרים המוקדשים לנושא. יצור שילדות איכותיות דורש טכנולוגיות, לכן כדאי להעדיף יצרן מוכר עד שמכירים את התחום.

אופניים זולים יכולים להיות מצויידים בשלדה מצויינת, אך לרוב המכלולים יהיו פשוטים. הבלאי של המכלולים הוא גבוה, כך שעם הזמן אפשר לשדרג את הרכיבים. בכל מקרה, מאוד כדאי לבקש במעמד הקניה להסב את הגלגלים לכאלו בלי פנימית (tubeless). העמידות של צמיגים כאלו מפני תקרים היא משמעותית הרבה יותר טובה מאלו עם הפנימית ואין צורך להתקין פס גומי המקשה על השליטה ומעיב על חווית הרכיבה.

בלמי דיסק הם פריט חובה סטנדרטי, יש כאלו המגיעים עם מערכת הידראולית וכאלו עם כבלים. הכבלים פחות אמינים ודורשים יותר תחזוקה. רק הידראולי, של מותג ידוע. 

גם מערכות ההילוכים הבסיסיות יכולות לשרת נאמנה לאורך אלפי קילומטרים, האופנים שלי מצוידות במערכות הילוכים- shimno acera, שהן בקצה הנמוך של המגוון הקיים. יחד עם זה, הם החזיקו 6000 קילומוטרים והיו הפריט האחרון להחלפה. זה לא משנה איזו מערכת יש לכם, אם תתחזקו אותה היטב היא תשרת אותכם היטב, ואם לא, אז לא. 

גם רכיבים זולים מגלים עמידות יפה. המזלג הקדמי שלי שרד 7000 קילומטר. גם המעביר האחורי. הבלאי הוא בעיקר בשרשרת (שמאוד כדאי לשמן כל רכיבה בשטח).

לדעתי הדרך הנכונה היא לשדרג לפי בלאי. הכיף של להרגיש את ההשפעה של רכיב חדש, להבין את התפקוד שלו בתוך כל המכלולים, להכיר כל חריץ אדמה עם הרכיב הישן, ואז לנסות אותו עם החדש. רוכבים מתחילים לרוב לא ירגישו בהבדל, אבל שידרוג רכיבים אחרי שלומדים להכיר את האופניים, יאפשר להרגיש את השיפורים ולהבין את משמעותם.

רוב האופניים, גם היקרים יותר, יגיעו עם פדלים בסיסים בעלי מיסב פתוח, כך שעם הבוץ והגשם יתחילו לחרוק. לאלו הרוכבים בבוץ, כדאי לשקול לרכוש פדלים עם מיסב סגור. ידיות האחיזה (גריפרים), הן לרוב זולות, ויגרמו להירדמות כפות הידים ברכיבה ארוכה. כסא נוח, הוא בעיני גם פריט הכרחי. סה"כ, מדובר על תוספת של כמה מאות שקלים טובים למחיר הבסיס, אם כי אפשר למצוא מערכות נחמדות ב- 3000 ש"ח, שישמשו חודשים בלי אף שידרוג.

מעבר לכך, קיימות הוצאות נוספת והכרחיות על קסדה, כפפות רכיבה, מכנסי רכיבה וחולצה, שכדאי לקחת מראש בחשבון.

אני משקיע באופניים לפי מידת התועלת שהם הביאו. ככול שאני רוכב בהם יותר, כך אני משקיע בהם יותר, ולו בגלל שהחסכון של שימוש באופניים מגיע למאות רבות של שקלים כל חודש.

השימוש העיקרי שלי באופניים הוא רכיבה לעבודה. מהוד השרון לתל-אביב, זו רכיבה מקסימה של 20 קילומטרים לערך. התועלת מבחינת הכושר הגופני ומצב הרוח, בלתי ניתנת לכימות.

לצערי, גם רכישה בחנות השייכת לרשת מוכרת וגדולה לא מבטיחה שירות טוב שאחרי הרכישה. כדאי לרכוש מחנות שהצטבר עימה ניסיון חיובי (מחברים ושכנים באיזור). אני משדרג ומתקן את האופניים אצל משה בהוד השרון (דרך רמתיים פינת הר גילה 09-7407528). בעיני, יש חשיבות לתקן ולרכוש אופניים אצל אדם שיודע מה זו רכיבה בעצמו, ושלאוו דווקא ימליץ על מותגים וידחוף להוצאות גבוהות.

כיום, אני מאוד מרוצה מהאופניים שלי, הרגשתי את המשמעות של כל שידרוג, ובסופו של דבר, האופניים כיסו את עצמם מהר יותר מכל הוצאה אחרת.

עוד פוסטים על אופני הרכיבה, רכיבה ותזונה.

One thought on “כיצד לרכוש אופני הרים חדשים – למתחילים”

  1. איזה יופי של מאמר . סוף סוף לקרוא מישהו שמבין, לא משווק ולא מתפתה לכוחות האדירים הפועלים בשוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

נגישות